måndag 17 oktober 2011

Provat ost i huvudstaden

Jag vet inte vad det är... Det känns som om tiden inte riktigt räcker till. Saker händer, varje dag, så det är inte det att det saknas saker att skriva om.

För två veckor sedan åkte jag och David till Stockholm en helg. Ostprovning var det som fanns på programmet när vi åkte och jag tyckte att tre dagar (två nätter) i vår huvudstad absolut skulle räcka. Vem vill trängas med en massa folk och springa runt som en turist och titta på sevärdheter??? Döm om min förvåning när helgen var slut och jag insåg att jag inte alls var redo att åka hem, inte på långa vägar. Fyra nätter på hotell skulle varit mer lämpligt, men nu vet jag det till nästa gång. Och jag tror det får bli samma hotell då med. Supergod frukost och sköna sängar är väl det jag förväntar mig av en hotellvistelse - och det levererade vårt mysiga hotell, bara 10 minuter från Stureplan!


Ostprovningen på Gamla Amsterdam var väldigt intressant och lärorik, särskilt för någon som mig som inte är så fascinerad av ostar egentligen. Vi fick prova fem olika ostar (varav två så hårda att jag aldrig trodde jag skulle kunna sätta dem i munnen, men som var underbart goda när jag väl vågade prova). Jag har även fått lära mig att vissa viner inte passar bra med getostar. Det är kanske därför jag har haft problem med vissa röda viner till getost? Jag skulle ju ha köpt ett vitt vin istället! David skötte sig exemplariskt. Tills det var dags för blåmögelosten och vinet som följde med det. Jag har aldrig, och jag menar ALDRIG sett någon grimasera så mycket åt lite ost! Jaja... Han roade alla på provningen, och det får vi väl bjuda på! :) Trots det lilla missödet var det på hela taget en bra kväll. Bara att ha fått lära sig uttala Gouda på rätt sätt var värt alla grimaser i världen! :D

Resten av resan gick mest ut på att ta det lugnt. Vi njöt av sköna sängar och god frukost. Vi försökte lära oss tunnelbanesystemet, vandrade runt i Gamla Stan på kvällen och njöt (tillslut, när mitt hjärta slutat banka och mitt synfält återvänt efter chocken att faktiskt se så många människor på en och samma gång) av storstadsvimmlet. En promenad ut på Stureplan på kvällen blev det också. Men det tog evigheter innan jag kom på en enda nattklubb som figurerar i skvallertidningarna (kanske dags att köpa sådana lite oftare en två gånger i halvåret?). Vi hade faktiskt gett upp hoppet och var på väg hem när vi vandrade rakt på Spy Bar och Laroy! Inga kändisar i sikte dock. Inte en endaste liten glimt av Mikael Persbrandt... ;)

Vi är hemma igen, tillbaka i det norrländska lugnet... Men Stockholm, jag kommer tillbaka! Och nästa gång ska vi stanna lite längre. Så vi hinner turista som riktiga norrlänningar. ;)

2 kommentarer:

Syster sa...

Du anar inte hur jävla glad jag är att ni ska vara hundvakt så jag får äta mitt vegetariska julbord till slut! ♥

Vardagsliv och Tankar sa...

Jag är glad för din skull. Och det är inga problem, vi gör det så gärna. Måste ju ändå handla julklappar!