måndag 23 februari 2009

Lite intressant är det ju...

...hur lätt det är att misstolka andra människor. Varför är vi skapta så att vi alla har olika sätt att uttrycka oss? Att två människor kan tolka en och samma mening på två olika sätt? Är vi skapta så för att livet ska bli mer besvärligt? För denna olikhet leder ju oftast bara till förvirring och missförstånd.

För att krångla till livet ännu mer så är det ännu vanligare att misstolka saker en människa skriver. Ett sms... Ett mail... Ett blogginlägg... Det kanske inte är meningen att människan ska skriva ner sina tankar och funderingar så att dessa kan läsas av andra? I och med att allt man säger och allt man skriver går att tolka på olika sätt så kanske det bästa skulle vara att vara tyst? Hålla allt inom sig och varken prata eller skriva? Men vilken tråkig värld det skulle bli då...

Det är väl helt enkelt så att vi människor får lära oss att vara lite tydligare. Det kanske kan underlätta om vi förklarar saker på flera olika sätt så att förklaringen passar fler personer. Det i sin tur borde väl leda till att det vi säger är så kristallklart att det inte går att tolka fel? Jag tror på det... Och jag kan bara börja med mig själv. Så istället för att sluta prata och sluta skriva får jag väl helt enkelt prata och skriva mer istället. Till dess allt jag säger är kristallklart i allas öron. Även i mina egna...

Inga kommentarer: