tisdag 27 maj 2008

Årstiderna

Vissa dagar känner jag verkligen att jag har haft turen att födas på en av de absolut vackraste platserna på jorden! Med alla våra årstider som hela tiden skiftar, från isande kyla till gassande sol, från mörker till ljus...

Jag älskar våren för det porlande ljudet av smältande vatten som droppar från hustaken, för islossningen i älven och för det underbara ljuset som kommer tillbaka efter månader i mörker.

Jag älskar försommaren för sin spirande grönska, för maskrosor som kikar fram bakom garageväggen och för alla härliga dofter från hägg och björk och syren.

Jag älskar sommaren för värmen och lugnet, för solen som kastar förtrollande skuggor genom trädens bladverk dag som natt och för doften från het asfalt och blomsterängar.

Jag älskar hösten för sin färgprakt, för luften som helt plötsligt går så lätt att andas och för frosten i gräset på morgonen och den tunna ishinnan på vattenpölarna.

Jag älskar vintern för kylan och mörkret, för snön som gör vinterlandet ljusare och för snökristallerna som bildas på fönstret.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmm vackert poetiskt ...

Janne

Robin Hood på Metro ;)