måndag 19 maj 2008

Vårtankar i ett regnigt maj

Det är verkligen bland det tråkigaste vårvädret någonsin i år tror jag. Vi är halvvägs in i maj månad och vädret beter sig som det brukar göra i början av april. Det är snö och regn och hagel blandat med nån enstaka glimt av solljus. Detta solljus som jag har längtat efter i nästan ett år, som jag behöver den här tiden på året som en laddning av livets batteri efter ett halvår i mörker och kyla. Som jag behöver för att känna mig pigg och stark och glad och lycklig...

Vår, kära vår, vart håller du hus? Jag längtar efter din värme och ditt solsken som skapar solkatter på hallgolvet. Jag längtar efter häggens doftande blommor och syrenens ljuva färg. Jag längtar efter gula tussilagos mot garageväggen och fågelungar som piper från boet i grannens björk. Jag längtar efter varma kvällar som aldrig mörknar och morgnar med fågelkvitter och dagg i gräset. Vår, kära vår, du är välkommen tillbaka nu!

Inga kommentarer: