fredag 22 april 2011

Långfredag - Vad är påsk för dig?

I morse hade Påskharen kommit. Den hade lämnat lappar med ledtrådar runt hela huset. Och Alvar sökte och sökte. Det hela slutade med lite nytt lego och ännu ett påskägg. Om jag får gissa så tror jag inte att det är det sista påskägget för den här påsken heller. Att se sin älskade gullunge söka ledtrådar efter Påskharen hela morgonen (vi började redan halv sju) gör att jag förstår vad påsken verkligen handlar om...

Det handlar om kärlek. Kärlek till familjen, kärlek till alla de som står dig närmast. Och det handlar om tid. Tid att umgås, ta det lugnt och hinna älska varandra ännu lite mer än alla dagar när jobb, förskola och vardagsliv tar för mycket tid. Det handlar om lugnt, om möjligheten att sätta sig ner och ta sig tid... I kontrast till en vanlig, hektiskt vardag.

Vi blev bjudna på mat i Korsträskviken idag. Världens godaste paj, blandat med sill, ägg, lax, korv, potatis och diverse grönsaker. Alvar lekte på med K, sin "bonus-kusin", och jag är så glad att han verkar trivas med i stort sett alla barn, trots att han inte träffar dem så ofta. :-o

Ikväll bjöd vi hem Alvars morfar på grillat. Det blev hamburgare med diverse såser och grönsaker. Och Alvar åt hamburgare som aldrig förr. Tänk vad lite senap och guacamole kan göra. :-) Jag kan gissa att sällskapet bidrog lite det med!

I morgon bär det av till nästa stuga. Och jag hoppas på en lika underbar morgondag. Kanske, kanske hinner jag sätta mig och njuta i solen ett tag. Förhoppningsvis med en bra bok. ;) Men det får morgondagen utvisa. :-)

GLAD PÅSK!

Inga kommentarer: