söndag 14 december 2008

Doft av jul i skymnigstid

Nu är det vinter ute. Riktig vinter med snötyngda träd i gnistrande vitt och snökaos på vägarna. Plogkarmarna blir högre och högre och skymmer all sikt vid vägkorsningarna och många av byarna runt Älvsbyn är utan el.

Det är vackert ute idag... Så vackert att jag nästan tappar andan, så vackert att det är hjärtskärande. Det börjar skymma redan nu. Den korta midvinterdagen börjar gå mot sitt slut och mörkret kryper närmare. Men nu lyser glittrande nysnö upp vintermörkret och den långa, mörka dagen känns med ens lättare igen.

Det doftar jul i mitt kök. Jag och Alvar har bakat en saffranskaka som är i ugnen i detta nu. Tänk vad en doft kan förändra ett hem... Göra det hemtrevligare på bara några sekunder. Finns det fler än jag som kan bli lycklig av nåt så enkelt som en doft? Saffran, kanel, blåbär... Som lyckopiller för min själ...

Inga kommentarer: